“Elendig cykelby”: Vejlensere er utilfredse, men kommunen arbejder på forbedringer 

Vejle kaldes en cykelby, men forholdene for cyklister er langt fra i top, hvis man spørger vejlenseren Camilla Gudesen. Hos kommunen har man en lang ønskeliste med forbedringer men et begrænset budget.

Af Mikkel Juulsgaard 

Camilla Gudesen foretrækker at cykle, når det er muligt. Det er billigere og sundere, synes hun. Hun oplever dog, at det er unødvendigt besværligt i Vejle, som hun kalder en “elendig cykelby”. Det, der fra kommunens side skulle være smarte løsninger, har snarere forværret cyklisternes forhold, mener hun: 

“Cykelforholdene er til tider decideret farlige, enormt upraktiske og ulogiske. De prøver at lave noget, der skal se supersmart ud, men det fungerer ikke.” 

Nulsumsspil i trafikkrydset? 

Hun fremhæver især krydset ved sygehuset mellem Horsensvej og Skovgade som et særligt besværligt knudepunkt at færdes i som cyklist: 

“Hvis man ikke har cyklet der før, er det totalt ulogisk. Folk cykler rundt til højre og venstre og ved ikke, hvad de skal, for det er så forvirrende.” 

Majken Kobbelgaard er trafikplanlægger hos Teknik og Miljø i Vejle Kommune og anerkender, at netop det kryds er en stor opgave. Hun påpeger dog, at der tidligere på året er lavet en ny svingbane for at gøre det uheldsbelastede kryds mere sikkert. Ifølge Majken Kobbelgaard er det en prioriteringssag, når man skal tilfredsstille alle trafikanter i en af de mest trafikerede kryds i byen: 

“Tager man kapacitet i krydset fra den ene trafikantgruppe og giver den til den anden, så har man bare et nyt problem.” 

Majken Kobbelgaard fortæller desuden, at der er planlagt en opgradering af tunnellen under Horsensvej ved Moldevej. Der skal bygges en cykelrampe, så man kan cykle hele vejen og ikke skal stå af og trække cyklen.  

Mere borgerinddragelse, mindre Tesla 

Camilla Gudesen så gerne, at der var en højere grad af borgerinddragelse. Hun mener, at man burde spørge borgerne, hvad der fungerer på cykelstierne, og hvad der ikke gør: 

“De kan spørge os, der cykler meget i stedet for, at der sidder en politiker, som kun kører rundt i sin Tesla og aldrig har siddet på en cykel og laver cykelstierne.” 

Ifølge Majken Kobbelgaard har man en tæt kontakt til lokalråd rundt omkring i kommunen, som skal fungere som en slags nærdemokrati. I forbindelse med nye projekter bliver de sendt forbi lokalråd for at få deres besyv med: 

“Vi gør det for at sikre, at vi bygger det, borgerne ønsker. Det betyder ikke, at de bare kan bestemme præcis, hvordan det skal se ud, men vi har en dialog om at finde den bedste løsning, som også er inden for rammerne,” forklarer Majken Kobbelgaard. 

En lang ønskeliste 

Camilla Gudesen mener ikke, at cyklisterne bliver tilgodeset i den vejlensiske trafik. Hun har købt et kamera til sin cykel og har tænkt sig at cykle rundt og filme de steder, hvor det er værst. Så kan hun sende det til de ansvarshavende i kommunen og sige; sådan er det fra en cyklists synspunkt. 

Majken Kobbelgaard fortæller, at de generelt får henvendelser angående steder, hvor borgere ønsker sig nye cykelstier i Vejle og uden for byen. De prøver at efterkomme dem, så godt de kan med de midler, der er til rådighed, men det afhænger også af en politisk beslutning, om hvor mange penge, man vil bruge på området.  

“I forhold til ting vi godt kunne tænke os at lave, fordi vi kan se det ville have en positiv effekt på trafiksikkerhed, tryghed og fremkommelighed for cyklister, så er ønskelisten lang,” lyder det fra Majken Kobbelgaard.